Puterea lui NU

imaginary coffee (2)Din cine știe ce motive spunem DA cu mai multă ușurință decât NU. DA pare să fie cuvântul optimistului, al pozitivului, al apropierii. Nu mă îndoiesc de puterea lui, el are forța de a construi, de a descoperi, de a  aduce oamenii împreună. Dar oare este reală această apropiere? Ce ne face să spunem DA? Teama de singurătate? Dorința de a ajuta? Iubirea? Politețea? Prostia?  Excluzând cazurile în care DA-ul este justificat de sentimente puternice, de datorie sau de nevoia de supraviețuire, încerc să înțeleg ce rol are folosirea lui excesivă, mai ales când răspunsul real ar fi NU.

Latinescul NU este, etimologic vorbind, mult mai apropiat limbii noastre decât slavonescul DA (care, după părerea mea ar trebui înlocuit). Uite un motiv bun pentru a-l folosi mai rar! Și nici nu necesită un efort prea mare să-l rostești, dar odată spus, te eliberează. Da, dacă DA-ul ne unește, NU-ul ne eliberează. DA-ul poate fi spus dintr-un impuls de moment, NU-ul niciodată! Să spui NU înseamnă să treci printr-un proces cu tine însuți, să cântărești, să evaluezi, și mai ales să iei în calcul renunțarea. Orice NU presupune o renunțare. Acționează ca un degresant care curăță toate chestiile lipicioase agățate de tine.

Am făcut acest test atunci când DA-ul, mai exact hoarda de DA-uri de până acum, îmi subordonase viața, acțiunile, până și gândurile. Nu știu dacă cea care m-a sfătuit să încerc să spun mai des NU s-a gândit că voi începe prin a refuza o funcție și activități aducătoare de beneficii. Sau probabil mi-am ales eu greșit momentul în care să încep să spun NU !!! Mi-a fost foarte greu să spun NU, nu pentru că mi-aș fi dorit, ci pentru că mă gândeam că refuzând aș putea jigni, dezamăgi sau că aș face o impresie proastă. Nu am crezut până acum în expresia “ia-ți timp și gândește-te bine”, probabil pentru că sunt (mi-ar plăcea să spun eram) genul de om care nu prea refuză, deci la ce să mă gândesc? Totuși am început să reflectez, dar nu la ofertă, ci la cum să spun NU. Acum imi dau seama că DA-ul îți răpește timpul, NU-ul ți-l redă.  Și odată cu NU-ul vin și mutrele acre.

In NUciada asta îți faci dușmani. Nu că dacă accepți orice ți-ai face prieteni, dar când ai puterea de a spune NU vei vedea cum se rărește lumea din preajma ta. Dispar precum gândacii când aprinzi lumina. Partea bună e că n-ai pierdut nimic! Se fac tot mai mici cei cărora tu le-ai dat proporții, de fapt ajung la mărimea lor reală. La primul NU doar superficialitatea dispare, pentru că oricât ar fi el de puternic nu poate alunga sentimente reale, prietenii adevărate. “Prietenii de vreme bună” vor fugi să-și găsească o altă sursă care să le asigure iluzia importanței lor.

Ei bine, NU-ul funcționează! Poate e un pic mai liniște, dar simt un aer cald în preajma mea. Să fie vara care se apropie?

One thought on “Puterea lui NU

Leave a Reply

